Varning för lång text! Eller vaffan, vaddå varning? Läs för i bövelen!


Fick en kommentar från en tjej (vi var t.o.m på samma ridläger för ett par år sedan!) där hon undrade hur det går med hästen! Första spontana tanken var Men, det visste väl alla att jag slutat? Men sedan insåg jag att jag faktiskt hållt ganska låg profil om det. Så vi kör en liten förklaring hära! :)

 

När jag var runt 6 år (?) fick jag min första ponny efter att ha gått på ridskola ett halvår eller så. Första ponnyn var en Islandshäst som jag delade med mamma. Kort därpå, efter ett halvår (?), så fick jag en HELT egen ponny. En liten b-ponny vid namn Billy-boy. Ett riktigt busfrö på 7 år. Efter honom fick jag en ny ponny vid namn Felic som var en C-ponny.

Efter Felic fick jag ytterligare en C-ponny. Fast en maxad sådan vid namn Ior. Må vara den mest underbara ponny jag någonsin stött på. Men efter han blev sparkad av en annan häst och ett x antal vetrinärbesök konstaterades det att han inte längre skulle kunna ridas som en vanlig hopponny. Beslutet då var att han skulle få skrittas och endast ridas lugnt, och förhoppningsvis skulle han bättras på i framtiden. Då vi inte hade råd att bara ha en ponny som står (om ni förstår? Kanske lättare att förstå om man själv håller på med hästar, låter så hemskt annars, eller? Hehe). Så efter denna underbara ponny fick jag min Birk. Hade honom ett år eller två och sen sålde jag honom för att ta en paus på 1 år. Efter denna långa paus tog jag mer och mer över mammas häst, Mr Friday (som ni hört massa om?). Honom red jag ett år (mindre?) men i maj 2011 så slutade jag igen. Kände att ridning kanske inte är min kind of passion så jag startade med löpning, hängde med vänner så det stod upp över öronen och jag levde livet! Sen dess har jag ridit ett par gånger på en B-ponny i stallet samt att jag några gånger ridit min Friday också, bara för skojs skull! Skönt att lägga tävling-och träningsplanerna på hyllan och bara njuta av det jag känner för.

Men under dessa år med egen häst så har vi i familjen (mamma och jag) haft många fler hästar. Hade som mest 6 (7?) hästar samtidigt. Vi bodde ju på en gård förut där mamma hade en massa islandshästar för privatbruk! :)

Avslutningsvis då så slutade jag i maj 2011 men mamma har kvar Mr Friday, han som jag red i ett år, innan jag slutade. Så nu åker jag upp ibland när jag har tid och lust för att hälsa på min gamle skrutt och påminna hjärnan och hjärtat av den underbara känslan att flyga fram i galopp, hoppa över hinder och känna Fridays varma lukt mot kinden! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vad heter fina du?:
Besöker du mig ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0