Morotskaka- recept




Igår bakade jag ju morotskaka och det var första gången faktiskt. Men den var himmelsk så att säga, och jag lyckades med smakkominationerna perfekt. Kanel, morot och citron -det ägde! Delar med mig av detta recept, inte bara jag som skall få njuta av denna kaka! :).
kakan
3 st morötter (ca 4-5 dl)
3 ägg
4 dl socker
4 dl mjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
2 tsk kanel
0,5 tsk salt
2,5 dl rapsolja
glasyren
200 g philadelphiaost
3-4 dl florsocker
1-2 tsk vaniljsocker
50 g vitchoklad
skal & saft från en citron

Kakan: Vispa ägg och socker. Rör ned morötterna som du tidigare finrivit. Ha i rapsoljan. Blanda de torra ingredienserna för sig och rör sedan samman allt. Häll upp i en form (jag hade i lite olja innan) och låt stå i mitten utav ugnen i ca 45 minuter (sämre ugnar-längre tid) i 175 graders temperatur. Låt sedan svalna helt.

Glasyren: Blanda philadelphian så den blir slät och krämig. Rör ned florsockret och vaniljsockret. Smält vitchoklad och ha i det med. Riv i lite citronskal (kanske ½ tsk) och sedan några droppar citron (drygt 1 tsk tror jag).

När kakan sedan svalnat så brer du på glasyren och simsalabim, K L A R T!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vad heter fina du?:
Besöker du mig ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0